Změna trvalého bydliště: Kdy a kam ji musíte nahlásit?

Změna trvalého bydliště: Kdy a kam ji musíte nahlásit?

Stěhujete se od rodičů nebo jste si pořídili vlastní bydlení a chcete si změnit trvalý pobyt? Pak vás čeká hned několik důležitých úkolů. Mezi ně patří návštěva některých institucí a vyplnění formulářů. Jaké konkrétní úřady a dokumenty je potřeba mít zajištěné? Provedeme vás vším, co je ke změně trvalého bydliště potřeba.

Proč musíte mít nahlášený trvalý pobyt

Každý občan České republiky, který dosáhl 15 let, musí mít jedno trvalé bydliště. Jedná se o místo, které je určeno k bydlení a má svoji adresu s popisným nebo evidenčním číslem. Může se jednat o dům či byt v pronájmu nebo nemovitost, kterou si k bydlení pořizujete.  

Trvalé bydliště je pevně stanoveno v právním řádu. To znamená, že jste povinni jej mít uvedeno v občanském průkazu. Z toho plyne, že pokud se stěhujete do nového domu nebo bytu a měníte trvalé bydliště, budete si muset zažádat i o nový občanský průkaz. Trvalé bydliště ovlivňuje i spoustu dalších věcí, např. kde vám vzniká nárok na parkování (tzv. modré zóny), pod jaký konkrétní městský úřad spadáte nebo třeba v jaké obci mají vaše děti nárok na místo ve školce nebo základní škole.

 

  • Co dělat, když si nemáte kam trvalý pobyt přihlásit 
    Při stěhování se můžete setkat s různými komplikacemi ohledně přihlášení k trvalému pobytu. Je možné, že se dostanete třeba do situace, kdy majitel bytu nebo domu nebude souhlasit s tím, abyste se k jeho adrese přihlásili. Takové situace nejsou v žádném případě příjemné, ale existují řešení.
     
  • Můžete mít trvalé bydliště na úřadě 
    Při stěhování z původního podnájmu berte v potaz, že když rušíte podnájemní smlouvu, tak vás z trvalého pobytu majitel na úřadě může odhlásit. V takovém případě vám může vzniknout nárok na trvalé bydliště na městském nebo obecním úřadě. Stále ale platí, že majitel nemovitosti musí sám o zrušení na úřadě požádat. Trvalé bydliště na městském nebo obecním úřadě je vám přiděleno automaticky, tudíž si nemůžete vybrat, k jakému úřadu budete patřit. 
     
  • Vyřešte si virtuální trvalé bydliště 
    Méně komplikovanou a více důvěryhodnou možností je zařídit si tzv. virtuální trvalé bydliště. Takovou službu nabízí hned několik specializovaných společností. Tyto firmy vám za určitý poplatek zajistí trvalou adresu na místě, které si z jejich nabídky vyberete. Ve většině případů vám společnosti mohou v rámci služby nabídnout i příjem a výdej vaší pošty přímo na adrese.

 

 


Co je potřeba zařídit při změně trvalého bydliště

Když máte při stěhování vyřešenou otázku, kde budete mít nové trvalé bydliště, pak je potřeba změnu ohlásit příslušným úřadům. Vaše první kroky budou směřovat na tzv. ohlašovnu v místě nového trvalého pobytu. Ohlašovnou se rozumí místo jako obecní úřad, městský úřad, magistrát města atd. V první řadě musíte vyplnit přihlašovací lístek k trvalému pobytu a posléze zaplatit poplatek 50 Kč. Svou změnu trvalého bydliště musíte doložit, to znamená, že na úřad přineste kupní nebo podnájemní smlouvu, případně výpis z katastru nemovitostí. 

 

Poté budete muset předložit svůj občanský průkaz, který vám úředník znehodnotí ustřižením jeho rohu. Nemusíte se však bát, že byste se nemohli nikde prokázat dokladem (např. policii), protože dostanete od úřadu prozatímní doklad. Změnu trvalého bydliště při stěhování do vlastního domu nebo bytu můžete zařídit i dalším členům domácnosti. V takovém případě budete muset vyplnit souhlas, že vaši nemovitost mohou užívat i další lidé.

 

  • Zažádejte si o nový občanský průkaz 
    Dalším krokem je žádost o nový občanský průkaz. V důsledku změny trvalého bydliště máte povinnost o něj zažádat do 15 pracovních dnů. Žádost o nový občanský průkaz vyplníte na příslušném oddělení úřadu. V tomto případě neplatíte žádný poplatek. Nový občanský průkaz by vám měl být vystaven do 30 dnů. Pokud však nemůžete z nějakého důvodu tak dlouho čekat, můžete si o něj zažádat i tzv. zrychleně. A to buď do 5 dnů, nebo do 24 hodin. U této žádosti si však zaplatíte víc, a to u do 5 dnů až 500 Kč a u do 24 hodin 1 000 Kč.
     
  • Kde máte povinnost změnu trvalého bydliště nahlásit 
    Kromě obecního nebo městského úřadu máte povinnost nahlásit změnu adresy trvalého bydliště i na další instituce. Samozřejmě vám vzniká povinnost jen v případě, pokud splňujete danou situaci, např. vlastníte automobil, pobíráte důchod atd. 
     
  • Nahlaste změnu bydliště na odbor dopravy 
    Jako vlastník motorového vozidla nemusíte měnit svůj řidičský průkaz. Musíte však nahlásit změnu bydliště v registru vozidel. Tuto povinnost musíte splnit do 10 dnů a budete muset zaplatit správní poplatek 50 Kč. Až půjdete vše vyřizovat, nezapomeňte si s sebou vzít osvědčení o registraci vozidla (neboli malý techničák).
     
  • Oznamte nové trvalé bydliště zdravotní pojišťovně 
    I přesto, že jsou registry úřadu propojené, máte povinnost změnu trvalé adresy zdravotní pojišťovně oznámit (písemně, telefonicky nebo e-mailem). Zdravotní pojišťovně musíte změnu trvalého bydliště nahlásit do 30 dnů.
     
  • V jakém případě musíte navštívit živnostenský úřad
    Pokud podnikáte, změnu trvalého bydliště nemusíte měnit a údaj si úřad změní sám. V případě, kdy se vám bude měnit i adresa sídla podnikatele, pak je nutné ohlásit změnu do 15 dnů na jakémkoli živnostenském úřadě. V tomto případě vám bude účtován poplatek 100 Kč.

 

 

Tip: Pokud příště nechcete změnu adresy zařizovat, můžete na živnostenském úřadě nahlásit, že se vždy má vaše adresa podnikání shodovat s vaším trvalým bydlištěm.

 

 

  • Jak to funguje s finančním úřadem 
    Finanční úřad vám v případě, kdy jste registrován (máte DIČ) a stěhujete se mimo oblast působnosti daného FÚ, vystaví rozhodnutí o stanovení data konce místní příslušnosti. Na základě data uvedeného v rozhodnutí přecházíte na finanční úřad podle nové adresy vašeho trvalého bydliště.

 

 

Jaké další instituce můžete potřebovat navštívit

Dále existují ještě dva hlavní úřady, kde byste mohli potřebovat změnu trvalého bydliště nahlásit. V případě, že pobíráte důchod a vyzvedáváte si složenku na poště, změnu adresy ohlásíte pouze na poště. Jestli vám důchod chodí převodem na účet, změnu musíte hlásit přímo na ČSSZ (Česká správa sociální zabezpečení). Při návštěvě vyplníte formulář o hlášení změny adresy nebo jména a příjmení u výplaty důchodu poukazovaného na účet. Další situací může být, že jste v době stěhování nahlášeni na úřadu práce. V tomto případě musíte změnu trvalého bydliště nahlásit do 8 dnů.


Dále by na řadu po nastěhování měly přijít další důležité instituce - banky, dodavatelé energií (elektřina, plyn a voda), pojišťovny, lékaři, poskytovatel internetu, instituce, kterým platíte poplatky za televizi a rádio, zaměstnavatel, školy, školky, pošta a telefonní operátor. 

 


V případě, kdy potřebujete změnit dodavatele energií, nebo jen nahlásit změnu svému dosavadnímu dodavateli, tak my z Enkidoo vám podáme pomocnou ruku a vyřešíme vše za vás pomocí on-line plné moci.

 


Věříme, že nyní nemáte ze změny trvalého bydliště žádné obavy a vše zvládnete levou zadní.

 

Sdílejte tento článek

Potřebujete poradit s výběrem dodavatele energií?
Rádi vám poradíme!

Zanechte nám na sebe kontakt a my se Vám ozveme a pomůžeme Vám vybrat ty nejlepší služby.