Chcete si pořídit ojetý elektromobil? Povíme vám, na co si dát pozor

Chcete si pořídit ojetý elektromobil? Povíme vám, na co si dát pozor

V dnešní době již není překvapivé, že se po silnicích prohání auta na elektropohon. V důsledku toho, že se zvyšuje jejich popularita, vznikl i nový trh s ojetými vozy na elektřinu. Pokud i vás láká myšlenka vlastnit elektromobil a chcete si pořídit již ojetý vůz, máme pro vás tipy. Při koupi ojetého elektrovozu je totiž potřeba brát v úvahu jiné aspekty než při koupi klasického vozu. Rádi vám v článku poradíme, na co byste se měli při výběru ojetého elektroauta zaměřit.

Na rozdíl od běžných motorů se ty na elektřinu téměř neopotřebovávají

 

Pokud byste si chtěli pořídit ojeté auto na spalovací motor, nejspíš budete spoléhat na určitá pravidla. Například, že u vozidla, které najelo do 100 000 km, nemáte důvod se obávat opotřebení a zvýšené náchylnosti auta k opravám. Toto nebo i další pravidla, která se opírají o reálné zkušenosti při koupi běžného vozu, mohou u elektromobilů platit zcela jinak. U nich toto může platit třeba jen pro podvozky, ale nelze taková pravidla zcela aplikovat na odlišnou technologii pohonu, kterou elektromobily mají.


V případě, kdy si budete chtít pořídit elektromobil z druhé ruky, je skvělou zprávou, že si nemusíte dělat starosti ohledně opotřebení elektromotoru. Důvodem je, že motor na elektrickou energii nemá téměř žádné pohyblivé části, které by se opotřebovávali jako u spalovacích motorů. Z toho plyne i to, že náklady na údržbu elektromotoru jsou nižší než u těch spalovacích. Tudíž pokud ložiska v motoru na elektřinu projevují známky opotřebení, není složité je vyměnit. Jen ve velmi vzácných případech se můžete setkat s problémy vinutí (proces v elektrotechnice) nebo dokonce zkraty v elektromotoru.

 

Kamenem úrazu je kontrola stavu baterie v elektromobilu

 

U elektromobilů je kritickým bodem jeho baterie. O lithium-iontových bateriích se tvrdí, že neztrácejí svou kapacitu. Avšak každý, kdo měl nebo má chytrý telefon, ví, že i ty mají omezenou životnost. Sice se stav těchto baterií nedá vyčíst u všech telefonů, ale postupem času ho téměř každý musí čím dál tím častěji nabíjet. Je to proto, že množství elektřiny, které dokáže baterie uložit, se snižuje.


Podobné zákonitosti platí i u baterií v elektromobilech, u kterých se také časem snižuje výkon. Toto snížení však nelze odvodit z počtu ujetých kilometrů. Pokles nabíjecí kapacity, i když je malý, je ovlivněn mimo jiné i rekuperací (zpětným získáváním tepla) nebo vnějšími podmínkami jízdy. Právě při rekuperaci dochází k tomu, že brzdná energie se přeměňuje na elektrický proud, který je přiváděn do baterie. Při tomto procesu dochází k nárazově velkému přísunu elektřiny a to akumulátor zatěžuje. Mezi vnější vlivy, které ovlivňují baterii, patří především počasí. Když budete používat elektromobil často v chladném nebo naopak velmi teplém prostředí, tak i to má vliv na kapacitu jeho baterie. Proto si při výběru dávejte rozhodně pozor, jestli jsou vozy importovány a případně odkud. 

 


TIP: Zkušební jízdou bohužel stav baterie nezkontrolujete, ale může vám jej prozradit datové rozhraní, které vám může vysvětlit odborník. Proto doporučujeme s ojetým vozem zajet do značkového servisu, kde vám údaje o baterii dokážou vyčíst.


Se zárukou od výrobců baterií budete mít větší jistotu

 

Pozitivní zprávou ohledně baterií je, že někteří prodejci elektromobilů jako například Hyundai a Tesla zahrnují záruku na baterii do kupní smlouvy. Při koupi zcela elektrického automobilu Ioniq a Kona můžete získat záruku na baterii na 8 let nebo nájezd 200 000 km. Dále například u modelu Tesla Model 3 ve verzi s max. dojezdem můžete získat záruku baterie, která platí na 192 000 km a u základní verze na 160 000 km. U modelů Tesla S a X může být záruka dokonce až do nájezdu 240 000 km.


Často se ale stává, že záruku na baterii není až tak snadné u výrobců elektromobilů zjistit. Dané údaje o záruce baterie bývají v některých případech schované na internetových stránkách příslušného výrobce u konkrétního modelu auta, nebo se mnohdy nachází někde na konci produktových brožur. Někdy se může stát, že u některých nových elektromobilů se informace o záruce baterie vůbec neuvede. Proto určitě není od věci, abyste se pokusili získat co nejvíce informací třeba přímo od výrobce i jiným způsobem než jen doufat, že se k nim dočtete z přístupných materiálů.


Nebojte se mála zkušeností s elektrickým pohonem

 

Elektrický pohon u automobilů je poměrně novou technologií. Ale první vypozorované údaje o opotřebení baterií elektromobilů jsou již k dispozici a to je dobrá zpráva. Prokázalo se, že u mnoha baterií a na jejich vysokou nabíjecí kapacitu nemá vliv vysoký počet ujetých kilometrů. Obecně platí, že v elektromobilech v dnešní době jsou baterie navrženy tak, abyste je mohli používat minimálně 8 až 10 let. 


Pokud se u ojetých vozů obáváte nedůvěryhodnosti prodejce i technologie, pak vždy bude nákup bezpečnější, když zvolíte autorizovaného prodejce. U prodejců si můžete sjednat záruky, které se týkají výkonu a zbývající životnosti baterie. Možná je i ta varianta, že tato ustanovení budete mít obsažena už v samotné kupní smlouvě. Můžete se i setkat se situací, že někteří výrobci nabízí k ojetým vozům dokumentaci o baterii.


Nejbezpečnější variantou je koupě elektromobilu s baterií na leasing

 

Jestli si ale přeci jen chcete pořídit ojetý vůz od neautorizovaného prodejce, máte ještě možnost koupě elektromobilu, jehož baterie je na leasing od výrobce. Než se ho ale rozhodnete koupit, ujistěte se, že smlouva o leasingu bude v původním znění převedena z prodejce na vás jako na nového majitele. Tím, že budete mít leasing na baterii od výrobce, pro vás budou platit jistá smluvní ujednání jako například záruky na životnost, dokonce na případné výměny. Samozřejmě nevýhodou je, že se vám provoz vozidla zdraží o poplatky na baterii. V dnešní době však tuto možnost už moc výrobců neposkytuje. Mezi prvně pronajímané baterie v elektromobilech patřily modely Renault ZOE a NISSAN Leaf.


Máte tedy tři možnosti, jak koupit ojetý elektromobil

 

  • Koupě od soukromé osoby: tady neexistuje spolehlivý způsob, jak byste sami mohli zjistit stav baterie elektromobilu.
  • Koupě od autorizovaného prodejce: v této variantě si můžete sjednat konkrétní záruky týkající se baterie.
  • Koupě elektromobilu s baterií na leasing: pravděpodobně nejbezpečnější způsob nákupu ojetého vozu, ale je zde velmi omezený výběr modelů.

 

Rekuperace a její vliv na baterii

 

Když se rozhodnete koupit ojetý elektromobil, neměli byste věnovat pozornost pouze baterii, ale i brzdám. Protože, jak uvádí hlavní organizace ADAC (organizace německých motoristů), právě brzdy podléhají zvýšenému riziku koroze. Hlavní příčinou je skutečnost, že u mnoha elektromobilů zrychlujete a naopak brzdíte sešlápnutím a uvolněním plynového pedálu. Znamená to, že používáte méně často vlastní brzdy a destičky brzd se tak méně opotřebovávají. Na druhou stranu, ale při jejich nepoužívání nebo opravdu sporadickém použití mohou rezivět. V ještě horším případě mohou ztrácet díky neoptimálnímu doléhání kotouče brzdný účinek. Je tedy důležité, abyste při koupi důkladně zkontrolovali a vyzkoušeli brzdy, a to buď vy, nebo v lepším případě odborník. Konkrétnější informace o rekuperaci u elektromobilů se můžete dočíst v našem článku zde.

 

Výhody a nevýhody elektormobilů

 

Pokud shrneme vše, co jsme popsali výše, je zjevné, že hlavní výhodou elektromobilů je nenáročný provoz. To znamená, že servis a údržba nejsou finančně náročné, a to třeba i z prostého důvodu, že nemusíte dolévat olej a že elektromobil má o mnoho méně motorových součástek, které se opotřebovávají. Samozřejmě tím nejdůležitějším faktorem je, že je vůz poháněn elektřinou, která je ekologičtější, může se získávat z obnovitelných zdrojů energie, a vůz po sobě nezanechává žádnou smogovou stopu. 

Bohužel velkou překážkou k jeho pořízení může být právě cena, ale jak jsme již uvedli, i zde existují levnější varianty pořízení.


Několik výhod najdete také v rámci parkování nebo dálnic v ČR. Pokud si pořídíte elektromobil, můžete za konkrétních podmínek parkovat v Praze zdarma. Stačí, když na své poznávací značce máte napsáno EL. Samozřejmě to lze i bez tohoto, ale musíte navštívit magistrát a zažádat si o parkování i bez přípony EL. V tomto případě sice zaplatíte poplatek 100 Kč za rok, ale i tak se vám to rozhodně vyplatí. Co se týká dálničních poplatků, jsou u nás od nich elektromobily osvobozeny a můžete využívat dálnice zdarma.

 


Doufáme, že nyní pro vás bude pořízení ojetého či nového elektromobilu o mnoho jednodušší. Při koupi už budete vědět, na co si dávat pozor a jaké možnosti pořízení máte k dispozici.

Sdílejte tento článek

Potřebujete poradit s výběrem dodavatele energií?
Rádi vám poradíme!

Zanechte nám na sebe kontakt a my se Vám ozveme a pomůžeme Vám vybrat ty nejlepší služby.